Afscheid bij het verpleeghuis - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lisette Lende - WaarBenJij.nu Afscheid bij het verpleeghuis - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lisette Lende - WaarBenJij.nu

Afscheid bij het verpleeghuis

Door: Lisette

Blijf op de hoogte en volg Lisette

12 Juni 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal,

Even kijken waar te beginnen, het is namelijk al weer 2 weken geleden dat er een verslag is gemaakt!

Na het vorige verslag zijn we in het weekend 2 dagen op trip gegaan. Deze keer ging de trip meer het binnenland in.Tijdens deze trip zijn we de eerste dag naar Berg en Dal geweest om daar met de kabelbaan te gaan. Omdat we echt door de bossen gingen en ook nog een keer over een rivier was dit echt een leuke ervaring! Nadat we een paar uur bij de kabelbaan geweest waren, zijn we verder gereden naar het Brokopondo meer met de bijbehorende stuwdam. Onder dit meer was vroeger een heel dorp, welke dus nu onder water staat. Aan het eind van de dag zijn we doorgereden naar de Brownsberg om daar helemaal bovenaan in een huisje te kunnen slapen. We waren maar met 2 anderen(Linda en Leonie) dus het was rustig maar erg gezellig. 's avonds hebben we nog een nachtwandeling gemaakt in het bos om dieren te kunnen zoeken(het was echt super donker aangezien er geen maanlicht door de hoge bomen komt). Helaas zijn we geen slangen of spinnen tegen gekomen. De volgende dag zijn we vroeg opgestaan om een wandeling van 4 uur te gaan doen. Aangezien we de berg af moesten was het heel erg uitkijken waar je liep in verband met de boomstronken die overal lagen. Ook had het geregend dus was het best wel glad. Uiteindelijk was het deze wandeling wel waard want we kwamen uit bij een super mooie waterval! Hier konden we lekker afkoelen van de lange tocht.Helaas moesten we de berg ook weer opklimmen. Dit was wel echt super zwaar. Ook dit was het waard, aangezien we bijna boven aan de berg opnieuw bij een hele mooie waterval uitkwamen. Ook hier hebben we onder de waterval af kunnen koelen. Toen we terugkwamen bij het huisje zagen we dat we er in plaats van 4 uur, 5 uur over hadden gedaan! We hebben waarschijnlijk toch langer bij de watervallen gezeten dan we dachten.

Afgelopen zondag zijn we met Linda en Leonie naar Fort-Zeelandia geweest. Aangezien Paramaribo aan de rivier ligt zijn er nog steeds forten van vroeger, die vroeger Paramaribo moesten verdedigen.Tijdens de rondleiding werd de geschiedenis van Suriname en Paramaribo verteld. Ook werden er dingen verteld over de slavernij van vroeger. Alles bij elkaar maakte het wel interessant.

Het lijkt nu natuurlijk heel erg dat we de hele dagen alleen maar uitstapjes maken, maar we zijn natuurlijk ook voor school bezig. Zo waren we tot vandaag nog gewoon bij het verpleeghuis. Vandaag was de laatste dag dus wij vonden dat we wel iets leuks voor de bewoners konden doen. Aangezien veel bewoners vaak vroegen om stamppot hebben we dit ook maar gemaakt. Vanmorgen hebben we dus de hele morgen in de keuken gestaan om wortelstamppot te maken. Daarbij vonden we het wel leuk om ook nog iets te trakteren dus hebben we ook nog een cake er bij gebakken. Gelukkig vonden de bewoners het echt heel lekker en verbaasde het ons dat er eigenlijk nog zo veel opgegeten werd. In Suriname wordt er natuurlijk veel meer met kruiden en specerijen gekookt, dat de stamppot misschien een beetje 'simpel' zou zijn voor ze. Gelukkig niet dus. Aan het eind kregen we van de bewoners nog een leuk afscheidscadeautje en moest er natuurlijk nog een groepsfoto gemaakt worden. Naast het gezamenlijke afscheidscadeau hebben we ook nog wat leuke dingetjes gekregen van een aantal bewoners.Wel erg lief natuurlijk! We kunnen terugkijken op een geslaagde periode bij het verpleeghuis. Er waren lieve bewoners en ook leuk personeel. We hebben echt een super tijd gehad en we kunnen terugkijken naar een erg leuke periode hier!

Nu hebben we nog ongeveer 2 weken vrij. Aankomend weekend gaan we een 4-daagse trip doen naar de Voltsberg dus dan vliegen deze 4 dagen ook waarschijnlijk snel voorbij. Na deze dagen hebben we nog 1 weekje om de laatste dingen te doen en nog even te kunnen genieten van Suriname.

Misschien komt er nog een verslag, maar dat zal een beetje van de tijd afhangen.

doei doei!

• 12 Juni 2014 - 12:41

Ida:

Hey Lisette!

Leuk verslag weer - voor je het weet ben je alweer thuis......maar wat hebben jullie al veel gezien en gedaan!
    "Helaas zijn we geen slangen of spinnen tegen gekomen." Hoezo; helaas??? Je wilt toch geen slangen tegenkomen - en al helemaal niet in het donker; gadverdamme! - krijg al buikpijn als ik eraan denk -;) Maar ja, ik heb dan ook een fobie voor slangen! Hoe dan ook, ik hoop dat jullie nog een paar super weken hebben, geniet er nog van!

Groetjes,

Eddy & Ida